För snart ett år sedan visade lastbilstillverkaren Mercedes-Benz sin första prototyp för en tung lastbil tänkt att använda för åkerier. Nu står det klart att det ska tillverkas och säljas en mindre serie av de eldrivna lastbilarna som mest troligt kommer kallas för Urban eTruck och initialt testas hos ett 20-tal kunder.
Efterfrågan på eldrivna tunga lastbilar för åkerier beräknas öka, detta tros främst på urbaniseringen där fler lastbilar används i städer och på så sätt med fördel kan använda batterier som är tystare och klarar av räckvidden.
Mercedes Urban eTruck som redan väckt stort intresse har en totalvikt på totalt 25 ton med räckvidd på 20 mil. Lastbilarna kommer levereras till utvalda kunder redan under 2017 och förväntas börja massproduceras för den bredare marknaden redan år 2020.
Lastbilarna är fullständigt fria från utsläpp och har enligt rykten en lastförmåga på nära 13 ton. Provkörningarna kommer ske i Tyskland och noga utvärderas av Mercedes innan de blir tillgängliga i Sverige. Förutom miljöpåverkan är de nästan helt fria från buller och lämpar sig därför bra i tätt bebyggda områden där lastbilarna kommer kunna användas utan att störa omgivningen.
Tidigare har batterierna och räckvidden varit problemet för lastbilar helt drivna på el. Med ny teknik och snabbare laddningstider är det kul att Mercedes lyckats med att producera lastbilar som Urban eTruck och det ska bli spännande se vart utvecklingen landar.
Svenska försäkringsbolag jobbar idag med att identifiera försäkringsrisker och prissätta försäkringarna för lastbilarna så de står redo när dem lanseras i Sverige.
Mercedes har ännu inte berättat vad lastbilarna kommer kosta men tittar man på eldrivna bilar för den privata marknaden kännetecknas de av ett högt inköpspris där kostnader för underhåll är låga och priset på andrahandsmarknaden högt. På har totalkostnaden för en elbil varit detsamma som att äga en vanlig bil som går på disel eller bensin. Vi återkommer direkt vi hör något mer om Mercedes eTruck.