Ofta kan det vara svårt att veta om man ska leasa eller köpa sin lastbil eller företagsbil. Att leasa personbilar har blivit vanligare med tiden och nu börjar många se fördelarna med att även leasa sin eller sina lastbilar. En stor anledning att många väljer leasing är att man slipper lägga inköpen på balansräkningen och kan göra avdrag för själva leasingen.
Om man väljer att leasa en lastbil på företaget kan man ofta ha möjligheten att dra av 50% av momsen på avtalet beroende på hur stor kostnaden är.
En annan fördel med att leasa sin lastbil eller företagsbil är att man inte belastar företagets balansräkning till samma grad. På så sätt kan många nyckeltal se bättre ut genom att det inte förekommer några avskrivningar etc.
Andra fördelar med att leasa är att man ofta slipper ta lån och på så sätt har bättre kreditutrymme hos banken om det skulle behövas. Leasing ger dessutom en direkt överblick över kostnaderna och bättre kontroll.
Som företagare är det dock viktigt att hålla koll på bilens restvärde efter leasingperioden så att det inte blir högre än bilens marknadsvärde efter perioden. Är så fallet kommer företaget bli tvunget att betala mellanskillnaden efter periodens slut. Det rekommenderas också att hålla koll på totalkostnaden även för leasing och förutom avgiften för även ta ränteavgifter och övrig finansiering i åtanke.
Det är också viktigt att förstå vad som ingår eller inte ingår i ett leasingavtal för att undvika obehagliga överraskningar. En del leasingfirmor inkluderar försäkringen eller gör det valfritt att inkludera det. Används lastbilarna professionellt rekommenderar vi att sköta försäkringen själv för att få så bra skydd för hela verksamheten som möjligt. Företaget du leasar från har knappast lika bra förståelse för de risker som just ditt företag är exponerat för. Har du leasat lastbil och vill ha hjälp med försäkringen så tveka inte att kontakta oss!