Påkörningsolyckor

Påkörningsolyckorna är där en lastbil kör på en annan bakifrån. Detta har varit ett problem ett tag där man inte endast kan skylla på chaufförens bristande uppmärksamhet. För att hjälpa till med detta har en sk EU-reglering tagits fram. 2009 trädde denna Eu-reglering i kraft med syfte att ”förbättra skydde för fotgängare och andra oskyddade trafikanter”.

Regleringen innebär kort att från och med 24 februari 2011 måste alla personbilar och lätta lastbilar inom EU utrustat med bromsassistanssystem.

pakorningsolyckor

Bromsassistanssystem innebär att fordonet ger en väsentlig assistans vid en eventuell kraftig inbromsning i nödsituationer. Systemet minskar inte bara risken för skador på fotgängare utan den kan också förhindra påkörningsolyckor.

Det finns många undersökningar som visar att detta är ett stort problem, inte bara i Sverige, men i Europa i stort. Då det är betydligt mycket mer trafik i Tyskland jämför med andra länder har man undersökt och analyserat detta fenomen närmare. En av dem är: Bosch-analys i GIDA (German In-Depth Accident Study) databas som visar att 1/3 av förarna vid påkörningsolyckor i Tyskland som inte hann bromsa före kollisionen. Hälften av dessa använde även inte full bromskapacitet.

Den här typen av olyckor händer på svenska vägar där man ofta ser att lastbilar är involverade. Även om bristande uppmärksamhet och hänsyn är en huvudfaktorerna är det inte så enkelt som att det bara är där det brister. Andra förklaringar kan vara som att vägrenen är smal så att en lastbil inte komma ur högerfilen helt vid ett haveri.